پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thu 2 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
سخن وزیر چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۲:۱۸:۳۱

هدف در اجرای قراردادهای جدید ازدیاد برداشت نفت است
ایران دریلینگ: وزیر نفت محور و هدف اصلی صنعت نفت در اجرای قراردادهای جدید نفتی را ازدیاد برداشت از مخازن عنوان کرد و گفت: امیدوارم این هدف به یک خواست ملی بدل شود.
 بیژن زنگنه امروز در مراسم امضای HOA میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا (وابسته به گروه انرژی تدبیر) با بیان این مطلب افزود: وزارت نفت از همکاری با همه شرکت‌هایی که بتوانند با تامین سرمایه و بهره مندی از فناوری‌های روزآمد در ازدیاد برداشت به صنعت نفت کمک کنند، استقبال می‌کند. زنگنه به میدان آزادگان و ضریب بازیافت پنج درصدی این میدان در لایه سروک اشاره کرد و گفت: این ضریب بازیافت به معنای غیرقابل استفاده بودن ٩٥ درصد ظرفیت میدان است؛ بنابراین صرف چاه زدن مهم نیست و باید فعالیت‌های توسعه ای هدفمند در میدان اجرا شود. وزیر نفت با بیان این‎که با ادامه این روند، پاسخ خدا که هیچ، برای مردم نیز جوابی نداریم، ادامه داد: همانگونه که سطح سواد فنی و مهندسی امروز جامعه ما در حوزه نفت با ١٥ سال پیش بسیار متفاوت است، پنج سال دیگر نیز شرایط نسبت به امروز بسیار متفاوت‌تر خواهد بود و استادان و دانشجویان در این زمینه از ما سوال خواهند کرد. زنگنه با یادآوری این‎که در قالب قراردادهای نفتی می توانیم اشکال مختلف اجرا داشته باشیم، از اتخاذ تصمیمی خبر داد که بر مبنای آن، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب می‎تواند خود متولی و مجری توسعه و ازدیاد برداشت برخی میدان‌ها شود که رگ سفید، کرنج، شادگان و پارسی از آن جمله هستند.

به گفته وزیر نفت، استفاده از همه ظرفیت‌های ملی در دستور کار قرار دارد و هر کسی می‎تواند در مسیر توسعه و پاسخگویی به نیازهای فراوان صنعت نفت گامی بردارد، از همکاری با آن استقبال می کنیم. وی با اشاره به امضای HOA میدان‌های یاران، کوپال و مارون میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا یادآور شد: ما قرارداد پیمانکاری نمی‎بندیم و قرار نیست این شرکت به هر نحوی کار خود را انجام دهد و پول بگیرد؛ بلکه تنها در صورتی دستمزد پرداخت می‎شود که درآمدی از میدان حاصل شده باشد. زنگنه گفت: در این قراردادها، پول مفت به کسی نمی‎دهیم. وزیر نفت افزود: دستمزد و سود از محل تولید و درآمدزایی پرداخت می‎شود و با کسی رودربایستی نداریم؛ اگر تولید بیشتر شد، دستمزد بیشتر و اگر تولید کمتر شد، دستمزد نیز کمتر می‎شود. وی با اشاره به برآورد سهم ٧٠ درصدی داخل در قراردادهای جدید نفتی با شرکت‌های بین‌المللی، ابراز امیدواری کرد در قراردادهایی که شرکت داخلی راهبری اصلی را بر عهده دارد، سهم داخل از ٨٠ درصد تجاوز کند. زنگنه به اقدام وزارت نفت برای شکل‎گیری شرکت‌های اکتشاف و تولید اشاره کرد و گفت: ما در ایران چنین شرکتی نداریم و از ابتدا که این بحث مطرح شد، انتقادهای شدیدی آغاز شد. منتقدان معتقد بودند شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی، سبب تضعیف شرکت ملی نفت می شوند. وی ادامه داد: شکل‎گیری این شرکت‌ها از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز بوده است و ایشان حمایت کردند که این شرکت‌ها در بهره برداری حضور داشته باشند؛ البته بدون مالکیت در مخزن. وزیر نفت با بیان این‎که شرکت‎های اکتشاف و تولید نه تنها باعث تضعیف شرکت ملی نفت نمی شوند بلکه به تقویت مجموعه صنعت نفت کشور کمک می کنند، یادآور شد: ایجاد این شرکت‌ها به اشتغالزایی در کشور نیز کمک می کند؛ مشخص است همه مهندسان نفت نمی توانند در شرکت ملی نفت استخدام شوند. زنگنه با یادآوری این‎که صنعت نفت ایران با سابقه بیش از صد سال هنوز شرکت اکتشاف و تولید ندارد، اظهار کرد: این در حالی است که بسیاری از کشورهای دیگر توانسته اند از محل شرکت‌های اکتشاف و تولید درآمدهای کلانی کسب کنند.

به گفته وزیر نفت، اگرچه کشوری که برخوردار از نفت نیست می تواند شرکت اکتشاف و تولید داشته باشد، اما کشوری که صاحب نفت است، حتما باید چنین شرکتی را در اختیار داشته باشد. وی ادامه داد: هم اکنون هشت شرکت ایرانی برای تبدیل شدن به شرکت‎های اکتشاف و تولید مستعد شناخته شده‎اند و تعداد این شرکت‎ها به حدود ١٠ شرکت افزایش می‎یابد. وزیر نفت خاطرنشان کرد: شرکت‎های اکتشاف و تولید مانند شرکت‎های پیمانکار عمومی (GC) دانش بنیان هستند؛ دارایی آنها مخزن نیست بلکه توانایی فنی و مهندسی این شرکت‌هاست و در صورتی که این شرکت‌ها شکل گیرند و تقویت شوند، می‎توانند عامل درآمدزایی و رشد صادرات فناورانه و هایتک کشور باشند. زنگنه با بیان این‎که یکی از اهداف ما در قراردادهای جدید نفتی، شکل‎گیری و تقویت شرکت‌های اکتشاف و تولید است، به تاکید خود بر شکل‎گیری شرکت‎های پیمانکار عمومی (GC) در دوره قبل وزارتش اشاره کرد و گفت: در آن دوره هم برای ایجاد این شرکت‌ها خیلی سختی کشیدیم و انتقادهای زیادی را متحمل شدیم. وی ادامه داد: به این ترتیب، شرکت‌های اکتشاف و تولید را در متن مصوبه دولت گذاشتیم و اعلام کردیم هیچ شرکت خارجی نمی تواند با ایران قرارداد ببندد مگر آن‌که با شرکت اکتشاف و تولید ایرانی مشارکت کند. وزیر نفت گفت: سپس پا را فراتر گذاشتیم و اعلام کردیم شرکت‎های صاحب صلاحیت اکتشاف و تولید می‎توانند خود به عنوان راهبر اصلی در میدان‎ها فعالیت کنند و در این زمینه از همکاری شرکت‎های خارجی هم بهره مند شوند. زنگنه بر همکاری با دانشگاه‌ها هم که در قراردادهای بالادستی نفت برای توسعه فناورانه مخازن (٩ میدان) مورد تاکید قرار دارد، تاکید کرد و ادامه داد: دانشگاه‎ها باید به عنوان مشاور مادر تحقیقاتی در این میدان‌ها فعالیت کنند و منشا تولید فناوری باشند. وزیر نفت در پایان از گروه تدبیر انرژی و شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا قدردانی کرد و گفت: به زودی HOA دیگری نیز امضا می شود و حرکت توسعه و تعالی صنعت نفت ادامه دارد. وی از پشتیبانی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و به ویژه فریدون حسنوند، رئیس این کمیسیون به دلیل حمایت‎ها و دلگرمی‎هایشان، آن هم در شرایط سخت کنونی و همچنین اصحاب رسانه قدردانی کرد.


  کد خبر : 1345
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :